center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Cégvezetői és politikusi blog hatékonysága
Online pr, www.damjanovich.hu, 2006. március 7.

Media&Marketing: A cégvezető személye alapvetően hatással van egy cég arculatára, egy általa vezetett blog milyen mértékben járulhat hozzá egy cég vagy termék pozitív arculatához? Tudna példákat említeni?
Damjanovich Nebojsa: Sajnos, itthon a vállalati blog ismeretlen fogalom, így szerintem nem beszélhetünk olyan cégvezetőről sem, aki bizonyítottan valamilyen hatással van a cég arculatára.

M&M: Mit gondol a magyar cégek- cégvezetők, miért nem élnek a blogolásban rejlő pozitív lehetőségekkel?
DN: Mint mondtam, a blog vállalati célú használatával van probléma. Amíg a cégvezetők, de akár a közép menedzsment nem tudják, hogyan kell/lehetséges használni, addig nem is várhatunk szép és hatékony példákat. Ezen a területen a kis- és középcégek biztos, hogy erősebbek lesznek, mint a multik. Ők ugyanis a kis büdzsét minél inkább eredmény centrikusan szeretnének befektetni, ezért olyan alternatív megoldásokat is hajlandóak kipróbálni (és megtanulni), mint amilyen a blog. Gondolok itt elsősorban idegenforgalomra pl. utazási irodák, akiknek a túravezetői írhatnak blogot utazás közben akár a résztvevőkkel együtt, vagy pl. olyan cégekre, akik a blogot rögtönzött intranetként használhatják, stb.

M&M: Milyen megcélzott marketing és pr vonatkozású sikereket lehet elérni egy ilyen személyesnek, intimnek, közvetlennek szánt kommunikációval?
DN: Ha egy nagy cég vezetője blogol itthon, akkor azt semmiképp se tegye pr vezetője nélkül! Gyakran elfelejtjük, hogy a pr szakmának mi a célja, és nap mind nap lehet cégvezetőket látni, akik a sajtónak nyilatkoznak, vagy netán blogot írnak. A kommunikáció megszervezése egy valaki feladata, és az nem a vezér vagy ügyvezető igazgató. Ezzel nem fognak egyetérteni azok a kollégáim, akik KKV szektornak dolgoznak, de sajnos két féle piacról beszélünk. Amennyiben a cégvezető (vagy a menedzsment egyik tagja) „szervezetten” használja ezt az eszközt, akkor nincs ok, ami miatt ne lenne sikeres – vállalati márkaépítés és lojalitás szempontjából. Elsősorban nem a fogyasztóira gondolok, hanem a vállalat partnereire, médiára és befektetőkre. A politikusok megpróbálhatnak értékes tartalmat nyújtani, ami nem csak számukra érték, hanem annak a látogatói közönségnek, amely a blogon barangol. Hozzászólások engedélyezése demokratikus és igényelt, blogoknál kötelező eszköz.

M&M: Milyen cégvezetőkre vonatkozó alapelveket tudna megállapítani? Hogyan kezdjen hozzá, mire figyeljen egy cégvezető, ha blogírásra adja a fejét?
DN:
- konzultáljon pr vezetőjével a blog témájáról, írási stílusáról
- készítsen saját szerveren igényes megjelenésű blogot
- írjon rendszeresen; ha az hetente egyszeri, akkor minden héten legyen bejegyzés
- engedélyezze a hozzászólásokat (amelyeket lehet moderálni)
- adjon értékes és érdekes tartalmat az olvasóinak
- ne használjon keresztpromóciókat, ha csak nem marketing jelleggel készült a blog
- legyen őszinte és következetes

M&M: Milyen buktatói lehetnek egy céges, cégvezetői blognak, hol lóg ki a lóláb, PR szagú, hiteltelen blogra, bukásra tudna példát?
DN: Jelenleg az egyetlen mérvadó szakértő ebben a témában nemzetközi szinten, aki könyvet is írt Corporate bloging címmel, Debbie Weil, azt mondja: unalmas vagy megtévesztő vállalati blog rosszabb, mint ha nem létezne egyáltalán. http://www.blogwriteforceos.com
Azt, hogy mekkora márkarombolásra képes egy rossz vállalati blog, mindenki fantáziájára bízom.

M&M: Mennyire szükséges moderálással, PR –es szakmai koordinációval felügyelni a nyitott kommunikációs csatornát?
DN: Akár politikusi blog esetében (tanácsadóval), akár vállalati blognál (pr vezetővel) az irányítás, azaz a kommunikáció megszervezése minden esetben feltétlenül szükséges.

M&M: Mennyire tartja szerencsésnek a magyar politikusok kampány előtti blogolását, szakmai szempontból milyen kifogások, kritikák fűzhetőek a blogos megnyilvánulásokhoz? Mire kell figyelmet fordítani ebben az esetben?
DN: A jelenlegi politikai blogok zöme alig fedi le a BLOG fogalmát. Lamperth Mónika blogja pl. március 4-i bejegyzését idézem: „Délelőtt a Kaposvári Polgárőr Egyesület tisztújító közgyűlésén vettem részt, majd ebéd után fiatal kaposvári egyetemistákkal beszélgettem a közéletről. Este pedig a Kaposvár-Dombóvár kosármeccset izgultam végig, ahol a szomszédvárak küzdelmében mi kerekedtünk felül….” – Az írási stílust inkább nem kommentálnám. A blog szöveges tartalma nem látott tördelőt vagy legalább egy szabványos sablont. Jellegzetes az egyirányú kommunikáció – nincs hozzászólási lehetőség, de hogy valami jót is mondjak, szép a linkgyűjteménye. Lehet, hogy ezt a „blog dolgot” inkább át kellett volna gondolniuk a politikusainknak, mert a jelenlegi megjelenéseikkel csak azzal tudnak dicsekedni, hogy ők blogolnak – semmi mással.

M&M: Szakmai szempontból hitelesek tudnak-e lenni a cégvezetői, politikusi blogok? Befolyásolhatják egy választás kimenetelét, vagy egy márkához való elköteleződést?
DN: Ami a politikai blogot illeti csak ismételni tudom Lánczi Éva (a 168óra újságírója) szavait, miszerint „A jó politikus megtalálja az utat a választókhoz. A rossz politikus megpróbálja elkerülni azt. A mondás igaz az internet világában is. A legrövidebb út a neten pedig a blog”
Hogy ez mennyire igaz, láthattuk a Kerry-Bush választások idején, amikor a Kerry nem hivatalos blogot indított egy ingyenes szolgáltatónál, a Blogger-en (jelenleg Google Inc.  tulajdona) http://kerryblog.blogspot.com címen. Ha egy elnökjelöltnek nem „ciki” a blogírás illetve ingyenes szolgáltató használata, akkor miről beszélünk? Ha pedig a politikai blog tartalomról beszélünk, akkor kérem, tekintsék meg a http://kerryblog.blogspot.com linkjeit. Van mit tanulni belőle. A márkahűséget vagy márkaerősítést még nem sikerült egyértelműen bizonyítania senkinek.

M&M: Kommunikációs, PR szempontból hogyan elemezné az egyik leglátogatottabb politikusi blogot, Gyurcsány Ferenc  blogját?
DN: A Miniszterelnök blogja nyílt és őszinte, hozzászólásokat valószínű erősen moderálják, de ettől még a cél világos: elérni minél több embert, és egyszerűen közvetíteni a politikai üzeneteket. Ezt segíti az Amőba website saját látogatottsággal is. A gond az, hogy:
Az URL cím nem egyszerű, így aki már hallott is róla, magától nem fog tudni visszaemlékezni a blog címére. A keresőkben szerepel olyan blog cím is, ami nem „igazi” Gyurcsány blog  (gyurcsany.freeblog.hu/) és ez megtévesztő lehet a látogató számára. A web felhasználók több mint 50 %-a azt várja el, hogy a blog (vagy website) felső bal oldalán legyen a vállalat logója – fent a közepén általában reklám található. Csak a politikai keresztpromóció illene (azaz hatékony lenne) ilyen blogra. Minden olyan részletet fel kellene tenni, ami a párt programjával kapcsolatos. A hagyományos, for-profit website-on vagy blogon ez lenne a többlet anyag, a hozzáadott érték, az ami miatt a látogatók visszatérnének.

M&M: Mit gondol a céges, cégvezetői blogolás mikorra terjed el hazánkban? Milyen a blogoláson túlmutató internetes kommunikációs eszközök segíthetik jövőben a cégek és politikusok marketingkampányát?
DN: Szerintem a hazai vállalati és politikai hatékony blogolás talán a következő 2-3 évben alakul ki. Annyi idő szükséges, hogy a politikai szereplők és a vállalati vezetők megtanulják (akár saját hibáikból), hogy a blog mire való, és hogyan használható célzottan. Új technológiák gyorsan kerülnek ki a piacra. Az RSS* és a podcast** már teljes erőből „dübörögnek”, és különböző kutatási adatok és tanulmányok bizonyítják ezen eszközök hatékonyságát. Az előbbi automatikus tartalomtovábbítási technika, az utóbbi pedig új típusú web audió és videó technológia. Azt, hogy ilyen és hasonló technológiákat mennyire tud egy vállalat vagy politikus kihasználni, csak a kreativitáson függ. Félek, hogy Magyarországon a nagy reklám és pr ügynökségek illetve politikai tanácsadók egyszer csak rá fognak jönni, hogy az internet penetráció már jelentős, és hogy a vállalati (vagy politikai) kommunikációt költséghatékonyan már nem ők irányítják, hanem a vállalat (vagy a politikus) maga.

    ** http://en.wikipedia.org/wiki/Podcasting
    * http://en.wikipedia.org/wiki/RSS_%28file_format%29

Cégvezetői és politikusi blog hatékonysága, Online pr, www.damjanovich.hu, 2006. március 7.